Súbory cookies používame na zabezpečenie správneho a spoľahlivého fungovania našej stránky. Ďalej ich používame na prispôsobenie užívateľského prostredia a analýzu návštevnosti.
Informácie o používaní stránky zdieľame s našimi analytickými partnermi. Tieto údaje sú uchovávané a spracovávané spôsobom, ako je to uvedené v dokumente „Informácie o spracovaní cookies“.
Vyjadrite svoj súhlas so spracovaním osobných údajov prostredníctvom súborov cookies použitím zobrazených tlačidiel. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Ján Hanák - Hostina
Stav: | Voľný predaj |
Číslo položky: | 164870 |
Počet návštev: | 8 |
Rok: | 2008 |
Historické obdobie: | 21. storočie |
Značenie: | v spodnej časti obrazu v strede HANAK |
Technika: | Kombinovaná technika, Olej |
Motív: | Figurálna maľba, Obrazy s dejom |
Rozmery: | 90 x 120 cm |
Cena: | 2 800 € |
Popis
Surrealistické galerijné dielo väčšieho formátu vystavované vo VSG. Kombinovaná technika olej - koláž na plátne od významného slovenského maliara, ilustrátora a scénografa Jána Hanáka.
Dielo pôsobí veľmi dynamicky a komplexne – spája maľbu s prvkami koláže, čím vytvára vrstvený priestor, v ktorom sa mieša realita, fantázia a symbolické roviny. Dominujú figúry odeté v biele rúcha, akoby pôsobiace dojmom liturgického alebo obradného zhromaždenia. V kontraste k nim sa objavujú nahé telo v popredí, surrealistické fragmenty zvierat, vtákov, masky a tanečné postavy vznášajúce sa vo vzduchu.
Farebná škála je založená na kontraste studených modrých a sivých tónov s ostrými akcentmi červenej, oranžovej a žltej. Svetelné efekty pripomínajú divadelné reflektory – centrálne nasvetlenie podčiarkuje dramatickosť scény a navodzuje pocit inscenovaného mystéria.
Kompozícia je kruhová – centrálne nahé telo na zemi a biela socha nad ním sú epicentrom, okolo ktorého sa zhromažďujú postavy, zvieratá a fragmenty. V hornej časti diela je pohyb opačný – smerom nahor, kde akrobatické a tanečné telá vytvárajú kontrast k statickým figúram dolu.
Hostina nie je hostinou v tradičnom zmysle. Namiesto hojnosti jedla sledujeme rituál obetovania a rozkladu, kde sa ľudská bytosť stáva predmetom hry, skúmania alebo obradnej „konzumácie“ spoločnosťou.
Dielo je možné čítať ako kritiku spoločnosti, ktorá anonymne a systematicky „pojedá“ jednotlivca, civilizácie, ktorá strieda racionalitu s iracionalitou, duchovnosť s brutalitou a histórie, kde sa obeta a násilie neustále opakujú, či už vo vojne, politike alebo náboženských rituáloch.
Surrealistické a expresívne prvky zvyšujú pocit snového, až halucinačného videnia. Hostina je tu skôr metaforou života a smrti, spoločenského rituálu a večného cyklu obetí.
V mrazivej tichosti sa zbiehajú pohľady – biele rúcha, masky nevýrazných tvárí, prízraky pozorujúce scénu, ktorá sa odohráva v samom strede ich zástupu. Nahé telo leží bez pohybu, ponorené do svetla, ktoré ho prepaľuje ako lúč skúmajúci podstatu obete. Je to rituál, súd, alebo len nemé divadlo, kde sa hrá o moc medzi duchom a telom?
Postavy nie sú len diváci; sú aktérmi. Ich ruky sa opatrne približujú, akoby skúmali hranicu medzi životom a smrťou, medzi posvätným a profánnym. Nad nimi sa vo vzduchu vznášajú baletné telá a dravé vtáky – obrazy slobody a inštinktu, kontrastujúce so strnulosťou postáv pod nimi.
Svetlá pripomínajú reflektory, z ktorých neunikne žiadny detail – všetko je odhalené. Ryby v spodnej časti obrazu plávajú v neznámom priestore, možno symbolizujúc podvedomie alebo dávno zabudnuté pravdy, zatiaľ čo masky a útržky tvárí akoby odkazovali na stratu identity v dave. Ruža v popredí – červená, živá, plná kontrastu – pripomína krásu, ktorá pretrváva aj v tieni smrti.
Tento obraz nie je len hostinou tiel, ale hostinou pohľadov, myšlienok a súdov. Každá postava nesie svoj príbeh, každá črta skrýva tajomstvo. Ide o metaforu spoločnosti, ktorá sa živí osudmi iných, alebo o vnútorný boj človeka so sebou samým – medzi pudom a transcendenciou, medzi obetou a oslobodením.
A čo je teda skutočným pokrmom tejto hostiny? Možno to nie je telo, ale pravda, ktorú v ňom hľadajú.
Ján Hanák v diele Hostina vytvára vizionársku, mnohovýznamovú kompozíciu, ktorá spája surrealizmus, symbolizmus a expresívne maliarske gestá. Obraz funguje ako metafora rituálnej „konzumácie“ človeka spoločnosťou, ako alegória obety a zároveň ako reflexia univerzálnych tém – života, smrti, hry, moci a transcendencie.
Dielo pôsobí silne emotívne a intelektuálne náročné, no zároveň zrozumiteľne komunikuje základnú skúsenosť človeka – jeho krehkosť uprostred anonymného davu a večného kolobehu obetí.
Ján Hanák

(1931 - 2015)
Dátum narodenia: 17.2.1931
Miesto narodenia: Bánovce nad Bebravou
Ján Hanák bol významný slovenský scénograf, maliar a ilustrátor. Patril medzi prvých slovenských profesionálnych scénografov a rodinné prostredie mu vytvorilo silný vzťah k opere. Tvoril návrhy scén pre takmer všetky kamenné divadlá na Slovensku, ale najväčšie množstvo scén vytvoril pre svoju domovskú scénu – Štátne divadlo Košice, kde pôsobil takmer 50 rokov.
Ján Hanák pochádzal z Bánoviec nad Bebravou (17. februára 1931). Po presťahovaní do Bratislavy sa zoznámil so svetom výtvarného umenia a hudby. Na štart svojej umeleckej dráhy sa postavil v roku 1946, keď ako pätnásťročný bez vedomia rodičov úspešne absolvoval talentové skúšky na oddelenie kreslenia a maľovania na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave. V rokoch 1946 až 1948 študoval u maliarov Gustáva Malého a Kolomana Sokola na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
Po založení Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave študoval figurálnu maľbu v ateliéri u Jána Mudrocha do roku 1951. V nasledujúcich rokoch 1951 – 1955 študoval odbor scénografia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave u profesora Ladislava Vychodila. Už ako študent navrhoval spolu s Ladislavom Vychodilom scénickú výpravu k prvému uvedeniu Cikkerovho Jura Jánošíka v réžii Miloša Wasserbauera (SND 1961).