Súbory cookies používame na zabezpečenie správneho a spoľahlivého fungovania našej stránky. Ďalej ich používame na prispôsobenie užívateľského prostredia a analýzu návštevnosti.
Informácie o používaní stránky zdieľame s našimi analytickými partnermi. Tieto údaje sú uchovávané a spracovávané spôsobom, ako je to uvedené v dokumente „Informácie o spracovaní cookies“.
Vyjadrite svoj súhlas so spracovaním osobných údajov prostredníctvom súborov cookies použitím zobrazených tlačidiel. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Béla Kádár - Hlava ženy
Stav: | Voľný predaj |
Číslo položky: | 165291 |
Počet návštev: | 22 |
Značenie: | vpravo dole, vzadu štítok z galérie |
Rozmery: | 44,5 x 27,5 cm, s rámom: 63 x 46 cm |
Cena: | 3 500 € |
Popis
Technika: akvarel na papieri
Béla Kádár, významný predstaviteľ maďarskej moderny prvej polovice 20. storočia, bol maliarom,
ktorý vo svojej tvorbe spájal vplyvy kubizmu, expresionizmu a secesnej ornamentalizácie.
Dielo Portrét ženy predstavuje komornú, lyricky stavanú figúru, ktorú autor zobrazuje s
charakteristickým geometrizovaným modelovaním tváre a jemnou, až snovou koloristikou. Tlmené
zelené a ružové tóny v pozadí i odeve kontrastujú s výraznými perami a pohľadom postavy, čím
vzniká harmonická, no zároveň sugestívna atmosféra.
Maľba je ukážkou Kádárovej schopnosti premeniť portrét na symbolické zobrazenie vnútorného
sveta postavy, s typickým rukopisom balansujúcim medzi modernistickou redukciou a poetickou
jemnosťou.
Béla Kádár
(1877-1956)
Béla Kádár sa narodil 14. 6. 1877 v Budapešti, zomrel 22. 1. 1956 tamže. Študoval v Budapešti na kresliarskej škole (prof. Balló), neskôr na Akadémii výtvarných umení v Mníchove. Absolvoval študijné pobyty v Nemecku, Rakúsku a Francúzsku. Po návrate do Maďarska sa začal venovať kresbe, ktorú potom dodatočne doštudoval v Mníchove a Budapešti. Prvý vystavený obraz mal v Műcsarnoku. Od 1906 pravidelne vystavoval v Nemzeti Salóne. Získal viacero ocenení. 1907 absolvoval študijný pobyt v Holandsku, 1910 študijný pobyt v umeleckej kolónii v Nagybányi. Po skončení vojny sa inšpiroval avntgardným dianím v Berlíne, kde bol členom spolku „Der Sturm Gruppe“. 1928 absolvoval cestu do USA, kde aj vystavoval. V počiatkoch tvorby sa venoval naturalistickým motívom. Veľký vplyv naňho mal Rippl-Rónai, M. Chagall, H. Campendonk. Neskôr sa podľa vzoru H. Scheibera začal venovať expresionistikej abstrakcii. Vplyv folklóru je cítiť v dekoratívnych sklonoch jeho maliarstva. Z literatúry: Kolektív autorov: Kortárs Magyar Műveszeti lexikon, 1993-2000, str.251.